آنچه والدین باید در فصول امتحانات بدانند 

آنچه والدین باید در فصل امتحانات بدانند

مطالعه کتاب های درسی، بررسی برگه های امتحانی و مرورکردن جزوه های درسی فقط بخشی از کارهایی است که دانش آموزان انجام می دهند. دانش آموزان باید پاسخگوی توقعات خانواده، مربیان و معلمان باشند و آنها را راضی نگه دارند. البته استرس و اضطراب امتحانات را همه دانش آموزان تجربه می کنند اما شکی نیست که استرس و اضطراب تاثیر منفی بر عملکرد آنها حداقل در طول امتحانات دارد.در این مطلب به راهکارهایی برای رفع این اضطراب و استرس اشاره شده است که امیدواریم مفید واقع شود.

اوج حساسیت والدین

واقعیت این است که نتیجه پیگیری های والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان در طول یک سال تحصیلی، در خردادماه آشکار می شود. استرس و اضطراب امتحانات خردادماه که امتحانات پایان سال تحصیلی محسوب می  شود، بیش از این که دغدغه دانش آموزان باشد، دغدغه والدین است. زیرا والدین اهداف خاصی را در تحصیل و کسب نمره فرزندان دنبال می کنند. بنابراین در فصل امتحانات برای گرفتن بهترین نتیجه حساسیت زیادی از خود نشان می دهند، غافل از این که کاهش حساسیت آنها نسبت به معدل و نمره تاثیر مثبتی بر عملکرد فرزندان خواهد گذاشت. این مسئله به میزان زیادی به کاهش استرس و اضطراب آنها برمی گردد. 

www.krg20.blog.ir

در واقع والدین برای رسیدن به هدف خود که عملکرد تحصیلی بهتر فرزند است، راه درستی را انتخاب نمی کنند.بهتر است والدین به جای دلسوزی های بی جا، توقعات بیش از حد و افزایش فشار و استرس تلاش کنند نسبت به توانایی های فرزند خود نگاهی واقع بینانه داشته باشند و نکاتی را مدنظر قرار دهند.


کاهش استرس، امکان پذیر است

واقعیت این است که سپری کردن یک ماه برای امتحانات آخر سال برای بیشتر دانش آموزان بسیار سخت است و بیشتر آنها در ۱۰روز آخر امتحانات دچار خستگی مفرط می شوند. با این همه می توان راهکارهایی را برای سپری کردن این ایام و کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان به والدین توصیه کرد. 

بهتر است برای جلوگیری از خستگی، فراموشی و فشار مضاعف به دانش آموز، برنامه ریزی صحیح و اصولی درسی انجام شود. برای این کار باید صفحات کتاب های درسی در روزهای تعطیل تقسیم بندی شود و تقسیم بندی زمانی متعادل و متناسب برای دورکردن و مطالعه انجام شود. 


مطالعه کتاب ها و جزوه ها باید به نحوی انجام شود که پیش خوانی، دقیق خوانی و مرور را شامل شود و تهیه و حل نمونه سوالات امتحانی در ۲سال اخیر و حتی نمونه سوالات امتحانی دبیران مربوطه در سال تحصیلی جاری هم به یادگیری بهتر نکات مهم کتاب های درسی کمک می کند.


فقط ۱۰ساعت مطالعه

میزان مطالعه دانش آموز نباید از ۱۰ساعت در طول شبانه روز بیشتر شود؛ در غیر این صورت دانش آموز مجبور می شود از زمان استراحت و خواب شبانه خود کم کند. والدین باید در طول مدت امتحانات ساعات و لحظاتی را به استراحت و تفریح فرزند خود اختصاص دهند. این امر باعث تشویق و تخلیه هیجانی وی می شود و به او کمک می کند در طول ایام طولانی امتحانات کمتر دچار خستگی شود. 

در این ایام بهتر است تنش و دغدغه در محیط منزل به حداقل برسد تا فرزندان بتوانند با آرامش به مطالعه دروس بپردازند. همچنین محدودکردن روابط خانوادگی و پرهیز از حضور در میهمانی های شبانه یا برگزاری میهمانی های طولانی مدت به دانش آموزان کمک می کند ایام امتحانات را بهتر سپری کنند.


تدریس خصوصی ممنوع

گاهی والدین از دبیران به عنوان دبیر رفع اشکال استفاده می کنند که این کار مفید است به شرط این که ضرورت داشته باشد و صرفا برای کسب بالاترین نمره یا اهداف نادرست دیگری نباشد. در این ایام استفاده از دبیر برای تدریس خصوصی هم توصیه نمی شود زیرا کارایی چندانی ندارد و آموزش تزریقی در فصل امتحانات نمی تواند نتیجه مثبتی در برداشته باشد. این کار در نهایت ممکن است به کسب نمره غیرواقعی منجر شود و از نظر ما مشاوران تحصیلی مردود است.


تنظیم ساعت خواب


گاهی دانش آموزان به هنگام امتحانات از ساعت خواب شبانه خود کم می کنند، این کار بر فرآیند یادگیری و به خاطرسپردن دروس تاثیر منفی می گذارد. والدین باید در تنظیم ساعت خواب فرزندانشان حساسیت به خرج دهند. از سوی دیگر برخی والدین در طول فصل امتحانات سعی می کنند ریتم مطالعه فرزند خود را تغییر دهند در صورتی که این کار در این ایام باعث می شود فشار مضاعفی به دانش آموزان وارد شود.

مثلا اگر دانش آموزی فقط باید با صدای بلند یا در حال راه رفتن درس بخواند، والدین اجازه دهند همین کار را بکند و تغییر این الگوی نادرست را به زمان دیگری مثل پایان امتحانات یا ابتدای سال تحصیلی بعدی موکول کنند. همکاری والدین در طرح پرسش و پاسخ و رفع اشکال هم در موارد زیادی کمک کننده است. 

والدین سعی کنند برگه های امتحانی را با دانش آموز بررسی کنند. درباره مهم ترین نکات درسی با وی گفت وگو کنند و به شیوه مطالعه وی جهت دهند بدون این که لحن سرزنش گونه، تحقیرآمیز و یا تهدیدکننده ای داشته باشند و در صورت کوتاهی دانش آموز، باید و نباید را کنار بگذارند.

حضور به موقع در جلسه امتحان هم یک اصل اساسی است دانش آموز باید به موقع در جلسه حاضر شود زیرا زودتر یا دیرتر حاضر شدن در جلسه باعث افزایش استرس و اضطراب وی می شود.
 


دقت به سوالات امتحانی

بهتر است دانش آموزان ۲ساعت قبل از شروع امتحان کتاب ها را کنار بگذارند و به محفوظاتی که دارند بسنده کنند. اگر امتحانشان صبح زود است، ۲ساعت زودتر بیدار شدن از خواب که قطعا در برنامه روزانه آنها نیست، به کاهش کیفیت حضور آنها در جلسه امتحان منجر می شود. 


دانش آموزان باید سعی کنند به تمام سوالات پاسخ دهند و سوالات را کامل بخوانند تا دقیقا بفهمند در سوال چه چیزی از آنها خواسته شده است. در بسیاری از مواقع عجله دانش آموز باعث می شود که وی سوالات را کامل نخواند، به افعال دقت نکند یا بخشی از سوال را جا بیندازد.

حتما مطالعه کنید